lody dla dzieci

Lody kochają wszyscy zarówno dzieci, jak i dorośli. Pamiętajmy jednak, że są to słodycze, które powinniśmy umiejętnie dawkować swoim pociechom. Te lodowe desery są bardzo atrakcyjne dla najmłodszych ze względu na ich słodki smak, jednak jeśli nie będziemy kontrolować ich ilości może to wpłynąć negatywnie na ich zdrowe. Jak często dzieci powinny jeść lody i jakie produkty wybierać?

Lody jako zdrowa alternatywa dla tradycyjnych słodyczy

Na początku warto wspomnieć, że lodowe desery nie powinny być podawane dzieciom poniżej drugiego roku życia. W tym wieku dzieci będą miały kłopot z ich zjedzeniem - będą je gryźć i połykać w całości, co może zakończyć się przeziębieniem. Dodatkowo tak małe dzieci są bardziej podatne na alergie pokarmowe zwłaszcza na mleko krowie zawarte w lodach.

Lody w każdej postaci, o ile są wyprodukowane z  naturalnych, dobrej jakości składników, są zdecydowanie lepszą alternatywą niż zwykłe słodycze. Jeśli dzieci mają nieodpartą chęć na coś słodkiego, lepiej podać im takie lodowe desery zamiast czekolady, ciastek czy cukierków. Lody naturalne wyprodukowane na bazie mleka i prawdziwej śmietanki są dobrym źródłem białka, wapnia, fosforu i witamin z grupy B, a przy tym są mniej kaloryczne od większości  słodyczy. Zawierają jednak sporo węglowodanów i białego cukru, dlatego powinniśmy dozować ich ilość w diecie dzieci. 

Gdy Twoje dziecko ma problemy z apetytem na słodycze, możesz podawać mu lody kilka razy w tygodniu. Jeśli będzie to np. gałka lodów lub połowa loda na patyku możesz włączyć je do codziennej diety. Nigdy jednak nie powinny stanowić one rodzaju przekąski, a liczyć się jako pełnowartościowy posiłek. Dzięki temu ograniczysz ich negatywny wpływ na zdrowie i nauczysz dziecko dobrych nawyków żywieniowych. Warto jednak przy tym kierować się wagą naszego dziecka. Jeśli zauważysz u niego zwiększoną masę ciała, tradycyjne lody powinieneś zastąpić sorbetami owocowymi i traktować je jako rarytas podawany raz na jakiś czas np. raz w tygodniu.

Jakie lody wybrać dla dziecka?

Przede wszystkim wybieraj lody pochodzące ze sprawdzonego źródła, czyli od renomowanych producentów lodów mogących pochwalić się wieloletnią tradycją. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że desery lodowe powstały z najwyższej jakości składników, takich jak naturalna śmietanka, mleko, żółtka jaj i świeże owoce. Wybieraj te produkty lodowe, w których znajduje się niewiele substancji konserwujących, barwinków i polepszaczy smaku. Zawsze czytaj uważnie etykiety lodów i unikaj lodów przemysłowych, które zrobione są na bazie mleka w proszku i utwardzanych tłuszczy roślinnych. Dodatkowo, aby zapobiegać próchnicy zębów i otyłości u swojego dziecka, postaw na lody bez polewy, czekolady i innych słodkich dodatków. 

Bardzo zdrowe dla dzieci będą też sorbety lodowe, czyli lody przyrządzone z wody i soków owocowych. Niska zawartość kalorii i naturalne składniki sprawiają, że możesz włączyć je do codziennej diety zwłaszcza latem. Choć nie unikniesz obecności białego cukru w lodach, to wybierając sprawdzone lodziarnie i producentów lodów, możesz podać swojemu dziecku w miarę zdrowy i smaczny deser.

Nigdy jednak nie traktuj lodów jako nagrodę. W przeciwnym wypadku, gdy dziecko będzie miało zły humor, automatycznie będzie chciało go polepszyć, sięgając po lody. Unikaj także kupowania lodów z niewiadomego źródła np.: od obwoźnego sprzedawcy czy w budkach z lodami na wakacjach i festynach, jeśli nie będą oznaczone znaną marką producenta lodów.

Lody to smaczny i zdrowy deser, który oczywiście powinniśmy podawać swojemu dziecku. Zawsze jednak zwracajmy uwagę na to, aby pochodziły od znanego producenta lodów oraz zwierały jak najwięcej naturalnych składników, a jak najmniej substancji sztucznych. To jak często powinniśmy podawać lody dziecku, zależy przede wszystkim od jego indywidualnych potrzeb, zdrowia i od naszego zdrowego rozsądku.