Gdy myślisz o kaszkach, do głowy przychodzi Ci jedynie manna, owsiana albo jaglana? Wybór jest dużo większy! Poznaj mniej znane odmiany kaszek, z których każda ma wyjątkowe właściwości i niepowtarzalny smak. To idealne propozycje na wartościowe śniadanie dla całej rodziny.

Kaszka gryczana

Kasza gryczana może kojarzyć się jako dodatek do gulaszu. Choć zboże to jest najpopularniejsze właśnie w wydaniu obiadowym, grykę z powodzeniem można serwować również na śniadanie. Kaszka gryczana to solidne wejście w nowy dzień. W 100 gramach suchej kaszki zawarte jest blisko 12 gramów białka i niemal 9 gramów błonnika – to dzięki tym składnikom danie z gryką jest dość sycące. Co więcej, obecne w kaszce gryczanej białko zawiera metioninę oraz lizynę, czyli aminokwasy, których ludzki organizm nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie.

Kaszka orkiszowa

Orkisz to jedna z dawnych odmian pszenicy. Kaszka orkiszowa to aż 12 gramów białka oraz 5,5 gramów błonnika w 100 gramach suchego produktu. Jest delikatna w smaku. Posiłek z takiej kaszki będzie sycący, a jednocześnie lekkostrawny oraz dostarczy wielu ważnych składników odżywczych.

Kaszka z samopszy

Inną rzadko spotykaną kaszką jest ta z samopszy. Również i to zboże jest dawną odmianą pszenicy, blisko spokrewnioną z opisywanym wcześniej orkiszem. Co ciekawe, gatunek ten uprawiany był już 9 tysięcy lat temu! Podobnie jak orkisz, samopsza jest dużo bogatsza w składniki odżywcze od pszenicy zwyczajnej – 100 gramów suchego produktu dostarcza organizmowi aż 15 gramów białka i ponad 9 gramów błonnika pokarmowego. Pamiętaj, że kaszkę najlepiej jest serwować z różnymi dodatkami, które nadadzą jej smaku – dobrze sprawdzą się tu świeże lub liofilizowane owoce, orzechy albo rodzynki.

Kaszka amarantusowa

Amarantus jest najstarszym uprawianym zbożem na świecie. Zawiera wiele cennych składników mineralnych, m.in. żelazo, magnez i wapń. Co więcej, w 100 gramach suchej kaszki znajdziesz aż 16 gramów białka i 14 gramów błonnika. Prawdziwy superfood! Trudno wyobrazić sobie bardziej pożywne śniadanie.

Kaszki z mieszanych zbóż

Nie musisz ograniczać się wyłącznie do jednego rodzaju zboża. Na rynku znajdziesz również kaszki przygotowane z mieszanek zbóż, dzięki którym posiłek nabiera ciekawszego smaku oraz zawiera wiele składników odżywczych. Spróbuj na przykład kaszki jęczmienno-gryczanej lub jaglano-owsianej. Na rynku dostępne są także kaszki stworzone z czterech, a nawet pięciu różnych zbóż. To prosty sposób na urozmaicenie diety.

Materiał partnera