witaminy dla sportowców

Aktywność fizyczna jest niezbędna dla zachowania dobrego zdrowia. Aby móc przez długi czas cieszyć się wspaniałą kondycją, należy zwrócić uwagę na rodzaj ruchu, odpoczynek i regenerację. Ważna jest też dieta. Powinna ona dostarczać organizmowi tych substancji, które zużywa podczas ćwiczeń. Wyjaśniamy, jakie witaminy i minerały są niezbędne dla osób regularnie uprawiających sport.

Witamina D3 dla zdrowia kości i mięśni

Dawka witaminy D3 dla sportowców ustalana jest zwykle jako górna połowa normy. Istotnie zmniejsza ryzyko kontuzji poprzez korzystny wpływ na stan kości i stawów. Przypisywane jest jej pozytywne działanie na wydolność tlenową i beztlenową. W chłodniejszych miesiącach nie jest wytwarzana w skórze w wystarczającej ilości. Dlatego od jesieni do wiosny należy ją suplementować. Niektóre multiwitaminy dla sportowców wzbogacone są w witaminę D3. Można też uzupełniać jej niedobory za pomocą specjalnych kapsułek lub kropli. Innym sposobem jest sięgnięcie po tradycyjny tran. Jeśli nie lubisz jego charakterystycznego smaku i zapachu, wybierz produkt aromatyzowany. 

Antyoksydanty w diecie osób aktywnych fizycznie

Przeciwutleniacze takie jak witaminy A, C i E pomagają przeciwdziałać stresowi oksydacyjnemu. Ten zestaw składników to podstawa w większości preparatów z multiwitaminami przeznaczonych do spożycia przez osoby aktywne fizycznie. Dlaczego są takie ważne? 

Sprawdź!  Jak zrobić domowe SPA?

Ćwiczenia powodują zwiększone zużycie tlenu, przez co w organizmie produkowane są wolne rodniki. Dlatego sportowcy mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminy pomagające walczyć z nimi. Dieta bogata w surowe owoce i warzywa to podstawa. Warto ją uzupełnić w suplementy, które pomogą uzupełnić niedobory składników. Dzięki temu zapewnisz sobie skuteczną profilaktykę przeciw negatywnym skutkom długotrwałej i intensywnej pracy mięśni. Poprawisz swoją wydolność i zadbasz o zdrowie stawów i mięśni. 

Sprawdź!  Na co zwracać uwagę podczas kupna proszku do prania?

Minerały dla sportowców – nie tylko wapń i magnez

Lista minerałów, których nie powinno zabraknąć w diecie osób aktywnych fizycznie, jest dość długa. Najważniejsze makroelementy to wapń, magnez, cynk, fosfor, żelazo i potas

Wapń ma znaczenie dla sportowców ze względu na wpływ na gęstość kości oraz stopień ich twardości. Odpowiednia podaż tego składnika pozwala zapobiec niektórym kontuzjom. Ponadto wapń uczestniczy w procesie skurczu i rozkurczu mięśni. Ma także wpływ na układ krwionośny.

Kolejnym ważnym składnikiem jest magnez. Wpływa na zdrowie mięśni i ich regenerację. Magnez pomaga też zapobiegać odwodnieniu organizmu. Do pozostałych cennych minerałów należy m.in. fosfor, potas, cynk i żelazo. Można je znaleźć w składzie większości multiwitamin dla sportowców. 

Sprawdź!  Artykuły hand made dla dzieci i niemowląt - polecane produkty

Uzupełnianie niezbędnych witamin i minerałów w diecie pozwala zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Osoby aktywne fizycznie powinny zwrócić szczególną uwagę na to, by nie zabrakło im produktów bogatych w witaminy D3, A, C i E. W codziennym jadłospisie należy też stosować składniki zawierające minerały takie jak wapń, magnez, cynk, żelazo, potas i fosfor.